dagens fråga!

fick en fråga om hur jag gjorde collagen.

jag använder ett program som heter picasa.
och det hittar du i den här länken: http://picasa.google.com/thanks.html
om du inte redan har picasa alltså.

när du nu har picasa så har du alla bilderna i det programmet.
dom bilderna du vill göra ett collage av högerklickar du på så blir det som en blå ram runt. sedan när bilderna du vill ha har en blå ram så trycker du på collage som står där nere på programmet. ett nytt fönster kommer sedan upp och bilderna du vill ha kommer ligga på den vänstra sidan. sedan drar du in bilderna i det tomma vita fönstret. du kommer förstå när du ser. sedan fixar du och trixar du som du själv vill ha det. du kommer märka till andra saker som finns så att collagen blir i lite olika mönster och hur dom ligger.

så jag gjorde några slarviga förslag så ni kan se lite vad jag menar :


den här sortens collage kallas för rammosaik: en mosaik med tydlig bild i mitten som ni ser.



den här kallas för rutnät: gör så att bilderna ordnas i jämna rader.



och det här är bara som man kan lägga bilderna och vrida och trixa lite hur man vill. sen kan man ändra färg på bakrunden och så ..

ni kommer märka mer sen!
hoppas ni förstog. fråga bara om det är någgot ni inte förstog eller så. och lycka till med collagen !

/ love c

Kommentarer
Postat av: claudia

-Okej,bara tagit det lugnt :D

händer imon?

2011-04-02 @ 22:09:01
URL: http://claudialovgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0